Hlavní strana Články Chrámový koncert - Květná neděle
Chrámový koncert - Květná neděle

Velikonoční krása

Chrámový koncert  Holešovského komorního orchestru a Holešovského chrámového sboru 13.4.2014

2014velikonoce1Šťastné spojení dvou ojedinělých hudebních těles – Holešovského komorního orchestru a Holešovského chrámového sboru spolu s profesionálními sólisty - se již tradičně stará o naši duchovní potravu v čase hlavních svátků – o adventu, o Vánocích  a  o Velikonocích. Také letos připravili pro holešovské  občany nádhernou hostinu skvostné hudby v  předvelikonočním čase – na květnou neděli 13. dubna se konal ve farním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Holešově dlouho očekávaný velikonoční Chrámový koncert.

 


Již první tóny Mozartovy Sub tuum presidium okouzlily posluchače nádherným, sametovým zvukem Kurečkova orchestru. Jeho hudebníci zrají jako těžké víno, jehož chuti se jejich hudba podobá – krásná, plná, přímo medová hudba, s jistotou zahraná, svědčí o obrovském vývoji tohoto tělesa, které se nemusí stydět srovnání s tělesy plně profesionálními. Naopak, to že všichni holešovští hudebníci jsou vlastně amatéři, kteří si do HKO odskakují zahrát od svých občanských povolání, se projevuje nadšením, po modernu  „drivem“, který z jejich hudby zní a převyšuje často unavenou machu stoprocentně profesionálních  a slavných těles. A po celý koncert stejně nadšené  nasazení a přitom vyrovnaný výkon orchestru ukázal, jak je HKO skvěle naladěn právě na klasicistní a barokní hudbu, která úžasně souzní s jeho hráči i tělesem jako takovým.

Rovněž volba přizvaných sólistek byla mimořádně šťastná. Osvědčená sopranistka HKO, Kristýna Vylíčilová, opět okouzlila jak bezchybným, výrazným výkonem, tak okouzlující krásou ztepilé divy. Zatímco na dřívějších koncertech HKO Vylíčilová vysoce převyšovala ostatní sólisty, tentokrát dostala vyrovnanou partnerku – vpravdě úžasná Kateřina Oškerová Machovská ze Slušovic ohromila posluchače jak skvělým, temným, kultivovaným altem, souznějícím s onou sametovostí HKO, tak nádherným, důstojným zjevem múzy hudby Euterpé.

Po Haendelově Předehře k Mesiáši konečně přišel do presbytáře kostela i Holešovský chrámový sbor, aby společně s orchestrem a sólistkami, pod vedením osvědčeného dirigenta Jaroslava Mikuše, působícího v portugalském angažmá, předvedl hlavní kus koncertu – Stabat Mater barokního skladatele Giovanni Batisty Pergolesiho. I na zpěvu tohoto smíšeného sboru je vidět velký pozitivní vývoj a zejména obrovský kus práce sbormistra Jana Kotase. Lze jen litovat, že HChS zazpíval jen čtyři z celkem třinácti vět Stabat Mater, ostatní byly provedeny sólistkami. Ve zvuku sboru, který je relativně bezchybný a rovněž skoro profesionální,  se  bohužel projevuje  fakt, že mužská sekce je příliš malá – pouhých pět zpěváků nestačí „uzpívat“ drtivou převahu ženských hlasů. Smíšenost sboru se proto skoro vytrácí. Holešovský chrámový sbor by potřeboval výrazně posílit především počet  basů a barytonů – kéž by se zpěváci z Holešova či okolí přihlásili sbormistrovi, určitě by byl schopen „vyučit“ i zcela nezkušené zpěváky. Ještě schůdnějším a zejména rychlejším řešením by byla spolupráce s jinými tělesy, která by mohla HChS výrazně posílit právě v případě takovýchto zásadních koncertů.

2014velikonoce2

Přese všechno byl ale velikonoční Chrámový koncert opravdu hlubokým uměleckým a duchovním zážitkem. Navíc tentýž zážitek měli den předtím – v sobotu – posluchači v Kroměříži, kde v kostele Nanebevzetí Panny Marie proběhla premiéra koncertu. A měli bychom všichni smeknout před oběma holešovskými tělesy – zatímco v uplynulých letech jezdily interpretační soubory klasické hudby do Holešova z okolních měst, díky mimořádně šťastné konstelaci, skvělým organizátorům a hudebníkům I. Kurečkovi a  J. Kotasovi a nadšeným hráčům a zpěvákům obou těles teď nejen v okolních městech na  Moravě (ale i v zahraničí – vzpomeňme mimořádně  úspěšné zájezdy do Turčianských Teplic a chorvatského Desiniče) obdivují špičkové hudební interpretační umění z Holešova. A vlastně ještě nikdy neměl Holešov tak dobrá tělesa – pěvecký sbor Podhoran byl sice zejména v první polovině 20.století velmi oblíbený, ale jednalo se spíš o přátelské zpívání upravených lidových písní či jednodušších sborů skladatelů 19.století. Profesionální úroveň, která dovoluje nastudování  i mimořádně těžkých a rozsáhlých skladeb barokních skladatelů či jak jsme s obdivem zaregistrovali o vánocích, celé pastorální mše F.X.Richtra, zatím v Holešově nebyla – až do dnešních dnů, kdy Holešovský komorní orchestr a Holešovský chrámový sbor dosahují těch nejvyšších met.

Ing. Karel Bartošek

2014velikonoce3